NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 1 april 2012

Tutorial: Paasraamhanger

Hallo lieve blogvolgers,

Omdat het bijna Pasen is heb ik een tutorial voor een Paas-raamhanger voor jullie. Uiteraard gekleurd met Copics!


Wat je nodig hebt:
kladpapier,
dessinpapier,
mica (doorzichtig stevig plastic)
Copics
Craft sheet
Stazon inkt
stempel(s) naar keuze
versiering naar keuze.

Als eerste teken je een eivorm op een kladblaadje (ik heb een gebruikt A4 gebruikt), en knip hem uit. Ik heb het blaadje dubbelgevouwen voor het tekenen, zodat de twee helften symmetrisch zijn. Het formaat van het ei kan je zelf kiezen, het ei uit dit voorbeeld is 14 cm breed en 17 cm hoog. 


Uit het "klad-ei" heb ik 4 ramen gesneden. De ramen zijn 1 cm uit de zijkanten en de middellijnen van het ei getekend, dus aan alle zijkanten van de ramen zit 1 cm ruimte (in het midden twee, van elk raampje 1).
Het "klad-ei" gebruik je nu als mal, om twee keer een ei uit te snijden/knippen uit dessinpapier.


 Maak nu het stuk mica op maat. Het mag wel iets groter zijn dan het ei, dat kan je naderhand wel bijknippen.
 (Mica is doorzichtig, dus het is moeilijk te zien op de foto)


Als je de punt van een Copic marker op het craftsheet drukt, komt er een druppeltje inkt uit. Breng meerdere drupjes aan op de craft sheet, in verschillende kleuren. Ik heb YG09 en Y08 gebruikt. Omdat het licht er (uiteindelijk, na het ophangen) doorheen valt, kan je het beste de donkere tinten kiezen. (Te) lichte tinten geven weinig contrast.


In mijn eerste poging had ik de drupjes natter gemaakt met Activator spray, maar dat werkt niet zo goed met mica. Om gemarmerd papier te maken heb je wel Activator nodig.
Door de mica door de drupjes inkt te halen, krijg je mooie patronen op je mica. Eventueel kan je meer drupjes op je craft sheet drukken om meer kleur op je mica te krijgen. Breng wel alle Copic kleur aan op dezelfde kant van het mica!! Op de ander kant gaan we straks stempelen.
Hieronder zie je mijn resultaat; vrolijke paaskleurtjes.



Draai nu het mica om, zodat de kant boven ligt waar geen copic inkt op zit. Leg nu het ei op het mica, en breng stempeltjes aan in de raampjes met Stazon inkt. Stazon is geschikt voor diverse materialen, waaronder mica. De Stazon moet wel aan de andere kant van het mica worden aangebracht dan de Copic inkt, omdat ze dezelfde oplosmiddelen bevatten en je vlekken krijgt als je ze op dezelfde kant aanbrengt.
Ik heb vrolijke stempels gebruikt van Penny Black.


 Aan de Copic kant van het mica heb ik de stempeltjes ingekleurd. Dit heb ik heel eenvoudig gehouden, gewoon 1 kleur per vlakje, ik heb geen schaduwen aangebracht. Ik heb ook hier felle tinten gebruikt: YG09, Y08, YR07, RV29, B05 en BV08. 


Hieronder zie je dat ik de dessinpapier-eieren op het mica heb geplakt, een aan de voorkant en een aan de achterkant.


 Als laatste heb ik het ei versierd, en opgehangen voor het raam.


Ik hoop dat dit een duidelijke tutorial was, vragen stellen mag altijd :)
Wellicht vind je het ook leuk om een raamhanger te maken!
Vrolijk Pasen,

4 opmerkingen:

Brenda zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Brenda zei

hoi Gea .
wat een leuk idee voor de paasdagen!
een duidelijke uitleg, mooi gemaakt
groetjes Brenda

Brenda zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
corryskaart zei

hoi gea
een erg vrolijk ei kan je er van maken en komt zeker om mijn nog to-dolijstje en bedankt voor de duidelijke uitleg
groetjes van corry