NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 13 mei 2012

Wegveegtechniek

Hoi Copic fans,

Vandaag laat ik jullie een techniek zien waarbij je de afbeelding wegveegt en er een schaduw van de afbeelding achterblijft. Klinkt misschien lastig, maar dat is het niet!
In de kaart hieronder gaat het om de afbeelding van de auto.



Wat je nodig het is het volgende:
-Copic navulling (various ink)
-Mica (doorzichtig plastic)
-Een sponsje oid voor het aanbrengen van de inkt
-Memonto inkt (of een andere langzaam drogende inkt op oplosmiddelbasis zoals Archival ink)
-Een stempel naar keuze
-poetsdoek/keukenpapier


Ik heb deze afbeelding gemaakt met de Various Ink nrs E07 en E09 en een stuk mica van 10,5 x 15 cm. Sommige typen mica hebben een stroeve en een gladde kant, het is belangrijk aan de gladde kant te werken.



Je brengt de inkt aan op het sponsje en veegt of dept daarmee over de mica. Ik heb een make-up sponsje gebruikt, het kan bijvoorbeeld ook met Ink blending foam of de Copic Ink Absorber. Op de foto hieronder heb ik met E09 gedept.



Hierna ben ik er met E07 overheen gegaan



 Hij was nog niet helemaal naar wens, dus ben ik er nog eens met E09 en E07 overheen gegaan. De mica voelt wat plakkerig, maar dat trekt weg. 


 Dit is het resultaat. Zo ook al mooi als achtergrond, maar wij zijn nog niet klaar!



 Nu begint het spannende deel!


 Het is belangrijk om snel te werken, dus leg de stempel, de inkt en het keukenpapier vast klaar.


 Beinkt de stempel.


Stempel de afbeelding aan dezelfde kant als de Copic inkt en laat de inkt ongeveer 3 tellen zitten..
1,2,3...



 Veeg er dan overheen met de keukenrol en je zal zien dat de Copic inkt mee wegveegt!



Het is noodzakelijk een stempelinkt te gebruiken op oplosmiddelbasis, omdat deze een reactie aangaat met de Copic inkt waardoor je het weg kan vegen. Inkt op waterbasis (zoals Distress ink) werkt niet.
Ik heb Stazon geprobeerd, maar dat werkte niet omdat die te snel droogt. Met Memento gaat het goed. Archival inkt zal ook goed werken omdat deze langzamer opdroogt dan Memento, waardoor je meer tijd hebt om de afbeelding weg te vegen. Je kan natuurlijk altijd proberen of de inkt die jij hebt ook geschikt is.

De afbeelding is nu klaar. Hieronder staat de kaart die ik er mee gemaakt heb:


Het papier is van Prima: En France Collection. Ik heb het mica op maat gesneden, en verder twee stickers en twee swirls uit mijn voorraad, en een label uit het paperpack gebruikt. Op het label heb ik een tekst gestempeld.



Hier zie je nog twee voorbeelden van kaarten die ik met deze techniek gemaakt heb:




Ik hoop dat jullie het een nuttige en inspirerende tutorial vonden, en ben benieuwd naar jullie reacties. En heb je vragen, stel ze gerust!



4 opmerkingen:

Brenda zei

Hoi Gea
Bedankt voor de uitleg. de kaartjes zijn erg mooi. aparte techniek. je kunt veel meer dingen doen met de copic stiften dan alleen kleuren op papier, dat laat jij maar weer eens zien.
groetjes Brenda

corryskaart zei

hoi gea
wat een leuke techniek en duidelijk uitgelegd en dan als eindresultaat zulke leuke kaarten maken,helemaal top!
groetjes van corry

Marianne Schut zei

Hai Gea, wat een leuke techniek laat je ons hier zien! Wil dit zeker eens gaan uitproberen, bedankt voor het delen! Groetjes Marianne

Tinie zei

Weer eens heel iets anders, leuk gedaan!!

Groetjes Tinie